Pusryčių svarba vaikų mityboje

Vaikystė ir paauglystė – labai svarbūs laikotarpiai, kurių metu formuojami sveikos gyvensenos įpročiai ir išmokstama gyventi sveikai. Todėl būtent šiuo laikotarpiu labai svarbu teikti vaikams teisingą informaciją apie mitybą ir jos svarbą organizmui, formuoti sveikos mitybos įpročius, kad gautos žinios išliktų visą gyvenimą ir padėtų tinkamai bei sveikai maitintis ir išlikti sveikiems asmenims.
Daug vaikų pradės keliauti į mokyklą nepavalgę pusryčių ir iškenčia tikrai sunkią dieną be energijos, kurios jiems taip reikia. Teigiama, kad kasdien pusryčiaujantys vaikai geriau mokosi, pasižymi geresne atmintimi, rečiau turi viršsvorio nei jų bendraamžiai, kurie nepusryčiauja.
Yra įrodyta, kad pusryčiai – svarbiausias dienos valgis. Reguliarus pusryčių valgymas ne tik užtikrina tinkamą mikro (mineralų, vitaminų) ir makro (baltymų, angliavandenių, riebalų, skaidulinių medžiagų) maistingųjų medžiagų pasisavinimą padeda išlaikyti tinkamą kūno masės indeksą, bet ir yra siejamas su pažangiu mokymusi, tinkamu psichosocialiniu elgesiu bei vaikų vystymusi.
Vyresniems vaikams neretai paliekama patiems pasirūpinti pusryčiais, o tai lemia netinkamų įpročių formavimąsi. Nepavalgę pusryčių arba suvalgę netinkamus pusryčius mokykloje jie pradės užkandžiauti dėl alkio jausmo. Jie griebs pirmą po ranka pasitaikiusį maisto produktą. Tai gali būti bulvių traškučiai, bandelė ar šokoladas. Šie maisto produktai gali suteikti jiems greitą sotumo jausmą, tačiau tai yra laikinas sprendimas. Už valandos jie vėl norės valgyt ir vėl kimš į save greitą maistą, o mes žinom ką greitas maistas daro mūsų kūnams. Nesaikingos ir neracionalios mitybos pasekmės yra viršsvoris ir nutukimas, kurie vertinami kaip vieni iš svarbiausių rizikos veiksnių labiausiai paplitusioms lėtinėms neinfekcinėms ligoms atsirasti. Nepakankama ar netinkama vaikų mityba sutrikdo kaulų vystymąsi, normalią skydliaukės veiklą, mažina atsparumą ligoms. Tuo tarpu sveika ir tinkama mityba lemia harmoningą vaiko augimą, fizinę ir protinę raidą, gebėjimą mokytis, darbingumą.
Kaip matyti, pusryčiai – vienas svarbiausių dienos valgių vaikams ir ypač paaugliams. Todėl labai svarbu nepalikti vaikų be priežiūros, atidžiai stebėti  ūgtelėjusių vaikų ir paauglių mitybą, kad jau pačioje savarankiškesnio gyvenimo pradžioje būtų suformuoti teisingi valgymo įpročiai ir užkirstas kelias nutukimui bei kitoms sveikatos problemoms ateityje.
Puikiai pusryčiams tinka košės. Jas pagardinkite šviežiomis, šaldytomis, džiovintomis uogomis be pridėtinio cukraus, įtarkuokite obuolių, morkų, cukinijų. Apibarstymui galite naudoti maltas sėklas, riešutus, sėlenas. Ruošdami košę prisiminkite, kad sveikatai palankiais riebalais (sviestas, nerafinuotas aliejus) praturtiname išvirus košei. Galima valgyti ne tik košę, bet ir kiaušinius, omletą su daržovėmis, viso grūdo sumuštinius, varškės patiekalus. Vaikams taip pat patiks kukurūzų, sorų, grikių varškės apkepai su nesaldintais jogurtais. Be jų dar pasigardžiuokite viso grūdo sumuštiniais su varškės sūriu, avokadu, salotomis, daržovių užtepėlėmis. Desertui lai vaikai smaguriauja jogurtą, varškę su vaisiais ir uogomis.
 

Pritaikytas maitinimas

Kretingos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras primena informaciją dėl pritaikyto maitinimo. Alergija tam tikriems maisto produktams arba maisto netoleravimas vis dažnesnė problema šiuolaikinėje visuomenėje. Jautriausi yra naujagimiai bei maži vaikai. Ikimokyklinėse vaikų ugdymo įstaigose daugėja įvairiems maisto produktams alergiškų vaikų, kuriems turi būti organizuojamas pritaikytas maitinimas.

Pritaikytas maitinimas – maitinimas, kuris užtikrina tam tikro sveikatos sutrikimo (alergija tam tikriems maisto produktams, virškinimo sistemos ligos ar remisinės jų būklės ir kt.) nulemtų, asmens individualių maisto medžiagų ir energijos poreikių patenkinimą, parenkant toleruojamus maisto produktus, jų gamybos būdą, konsistenciją ir valgymo režimą, ir yra raštiškai rekomenduojamas gydytojo.

Pagal gydytojo raštiškus nurodymus formoje (Forma Nr. 027-1/a) yra organizuojamas pritaikytas maitinimas. Formoje turi būti nurodyta aiškūs maisto produktai, kurių negali vaikas valgyti. Taip pat, ikimokyklinio ugdymo įstaigoje tėvai parašo prašymą dėl pritaikyto maitinimo.

Pritaikyto maitinimo valgiaraščiai rengiami koreguojant bendrą valgiaraštį, pagal kurį įstaigoje maitinami vaikai: draudžiamus patiekalus, maisto produktus ar jų kiekius keičiant rekomenduojamais ir atsižvelgiant į Rekomenduojamas paros maistinių medžiagų ir energijos normas arba alergiškam vaikui yra rengiamas visiškai atskiras valgiaraštis. Vaikų ugdymo ir socialinės globos įstaigose bei vaikų poilsio stovyklose naudojami pritaikyto maitinimo valgiaraščiai turi atitikti Vaikų maitinimo organizavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. V-964 „Dėl Vaikų maitinimo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir kitų teisės aktų nuostatas.

Jei pritaikyto maitinimo patiekalų ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programas įgyvendinančios įstaigos virtuvėje pagaminti nėra galimybių arba laukiama kol bus sudaryti pritaikyti perspektyviniai valgiaraščiai vaikai, kuriems skirtas pritaikytas maitinimas, gali būti maitinami tą dieną savo iš namų atneštu maistu. Ikimokyklinio ir (ar) priešmokyklinio ugdymo programas įgyvendinančios įstaigos iš namų atneštą maistą turi laikyti ir patiekti tinkamos temperatūros. Jei vaiko atstovai pagal įstatymą vaikui įdeda maisto papildomai, įdėtas maistas turi atitikti Tvarkos aprašo 19 punkto reikalavimus (vaikų maitinimui mokyklose draudžiamos šios maisto produktų grupės: bulvių, kukurūzų ar kitokie traškučiai, kiti riebaluose virti, skrudinti ar spraginti gaminiai; saldainiai; šokoladas ir šokolado gaminiai; valgomieji ledai; pieno produktai ir konditerijos gaminiai su glajumi, glaistu, šokoladu ar kremu; kramtomoji guma; gazuoti gėrimai; energiniai gėrimai; nealkoholinis alus, sidras ir vynas; gėrimai ir maisto produktai, pagaminti iš (arba kurių sudėtyje yra) kavamedžio pupelių kavos ar jų ekstrakto; cikorijos, gilių ar grūdų gėrimai (kavos pakaitalai); kisieliai; sultinių, padažų koncentratai; padažai su spirgučiais; šaltai, karštai, mažai rūkyti mėsos gaminiai ir mėsos gaminiai, kurių gamyboje buvo naudojamos rūkymo kvapiosios medžiagos (jie leidžiami bendrojo ugdymo įstaigose organizuojamų vasaros stovyklų metu ar sudarant maisto paketus į namus); rūkyta žuvis; konservuoti mėsos ir žuvies gaminiai (jie leidžiami bendrojo ugdymo įstaigose organizuojamų vasaros stovyklų metu ar sudarant maisto paketus į namus); strimelė, pagauta Baltijos jūroje; nepramoninės gamybos konservuoti gaminiai; mechaniškai atskirta mėsa, žuvis ir maisto produktai, į kurių sudėtį įeina mechaniškai atskirta mėsa ar žuvis; subproduktai ir jų gaminiai (išskyrus liežuvius ir kepenis); džiūvėsėliuose volioti ar džiūvėsėliais pabarstyti kepti mėsos, paukštienos ir žuvies gaminiai; maisto papildai; maisto produktai, pagaminti iš genetiškai modifikuotų organizmų (toliau – GMO), arba maisto produktai, į kurių sudėtį įeina GMO; maisto produktai, į kurių sudėtį įeina iš dalies hidrinti augaliniai riebalai; maisto produktai ir patiekalai, neatitinkantys Tvarkos aprašo 3‒5 prieduose nustatytų reikalavimų.).

Kai asmeniui skiriamas pritaikytas maitinimas, rekomenduojama kartą per metus konsultuotis su gydytoju dietologu. Esant sunkiai alergijos formai, ribojant pagrindinius maisto produktus (arba net keletą iš jų), būtinas periodinis (ne rečiau kaip kas 6 mėn.) gydytojo specialisto (vaikų alergologo arba alergologo ir klinikinio imunologo) stebėjimas ir vertinimas.

Moterų psichinės sveikatos stiprinimo diena „Išdrįsk patirti“ renginys

Liepos 3 d. Kretingoje, parke šalia vasaros estrados (Maironio g. 15) Moterų psichinės sveikatos stiprinimo diena „Išdrįsk patirti“

Organizatorius: Kretingos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras

Renginys nemokamas

Vietų skaičius ribotas. Būtina išankstinė registracija tel. +370 672 30763

Moteris – visa ko ašis. Per ją ateina žmonės į šį pasaulį, jos skleidžiama energija gali kurti ir griauti. Sveika, laiminga, savimi pasitikinti moteris – stiprios šeimos ir visuomenės garantas. Sveika laiminga moteris – stiprios, tvirtos visuomenės pamatas. Nuo moters jausenos priklauso, koks aplink mus bus pasaulis. Dabartinėje visuomenėje moteriai priskiriama daug vaidmenų, jaučiamas spaudimas būti ir puikia žmona, aistringa meiluže,  rūpestinga mama, gera ir profesionalia darbuotoja. Šitoje gyvenimo jūroje norėdama visur suspėti ir būti geriausia, nieko nenuvilti moteris ima ir dažnai pameta savo esminę šerdies dalį – gyventi klausantis savo širdies balso, pamiršta rūpintis savimi, pamažu praranda save,  išeikvoja energiją niekams ir to pasekoje praranda  norą kurti bei  skleisti grožį , meilę savo artimui ir pasauliui. Todėl labai svarbu  SUSTOTI -   ĮSIKLAUSYTI -  IŠGIRSTI  - PRIIMTI – PAMILTI  IR  ATRASTI SAVE IŠ NAUJO, kad galėtum per gyvenimą tekėti kaip srauni upė, o nebūti stovintis vanduo.

Renginio tikslas: stiprinti moterų psichinę sveikatą. Tam pasitelksime 5 žmogaus pojūčius: regėjimą, uoslę, skonį, klausą, lytėjimą. Pasitelkę praktines  meno, rašymo, šokio, garsų, kvapų terapijų veiklas kiekvieną renginio dalyvę bandysime  priartinti  prie savęs pačios, kad galėtų išgirsti ir atrasti save iš naujo. Todėl siūlome veiklose dalyvauti nedideliam moterų skaičiui – 10 – 20 vienu metu, kad būtų galima individualiai kiekvienai skirti dėmesio, intymumo. Renginio metu norime ir sieksime sukurti jaukią atmosferą ,kurioje kiekviena atėjusi moteris visų pirma atsipalaiduotų, išlaisvėtų bei patirtų malonumą.
Programa: 
12:00 – 14:00 Meno terapija su Jurgita Anilioniene + vsb veiklos
14:00 – 15: 00 Rašymo terapija su Rolanda Lu 
15:00 – 16:00 Aromaterapija
15:30 – 17:30 žolininkas  V. Skirkevičius . Vaistinių augalų terapija. Augalai teigiamai įtakojantys moters sveikatą. 
18:00 – 19:00 Nia šokiai su Laura Gaučyte
19:15 – 20: 00 Gongų garsai su Linu Švirinu 
 

Sveikos mitybos pamokos vaikams

Vaikystė ir paauglystė – laikotarpis, kai formuojasi sveikos gyvensenos bei mitybos įpročiai ir išmokstama gyventi sveikai. Būtent šiuo laikotarpiu labai svarbu, kad vaikai ne tik gautų teisingą informaciją apie sveiką mitybą ir jos reikšmę organizmui, bet ir išmoktų tinkamai pasirinkti sveikatai palankius maisto produktus. Visą birželio mėnesį, VšĮ „Sveikatai palankus“ ir Kretingos visuomenės sveikatos biuras veda sveikos mitybos edukacinius užsiėmimus įvairaus amžiaus vaikams. Pradinių klasių mokiniai ir vyresnieji, dalyvauja nuotolinėse paskaitose.

Juk sveika mityba priklauso nuo to, ar žmogus suvartoja jam būtinų maisto medžiagų (baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų, skaidulinių, mineralinių ir kt. medžiagų) tinkamą kiekį. 

Pamokėlių metu vaikai mokomi suprasti, koks maistas jiems yra naudingas ir kodėl, kokių produktų reikėtų vengti bei kokias sveikatos problemas gali sukelti sveikatai nepalanki mityba. Taip pat mokosi analizuoti ir skaityti maisto produktų etiketes, cukraus kiekį juose. Užsiėmimų metu mokiniams suteikiama žinių apie pagrindinius maisto produktų žymėjimo, ,,Rakto skylutės‘‘ simbolio principus, sveikatai palankius maisto produktus pasirinkti jiems tampa lengviau.

Siekiant, jog mokiniai gebėtų patys pasirinkti sveikatai palankius maisto produktus, jiems būtina suprantamai, įtraukiančiai ir įdomiai paaiškinti, kokia yra mitybos svarba sveikatai bei kokie produktai yra sveikatai palankūs, o kokių reikėtų vengti.