Rugsėjo 26-oji – Pasaulinė aplinkos ir sveikatos diena

Kasmet, rugsėjo 26-ąją, minima Pasaulinė aplinkos ir sveikatos diena. Jos tikslas – atkreipti visuomenės dėmesį į aplinkos rizikos veiksnius, turinčius įtakos aplinkai ir sveikatai.

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, žmogaus sveikatą lemia šie pagrindiniai veiksniai: gyvensena (50 proc.), genetinis pagrindas (20 proc.), aplinka (20 proc.) ir medicinos pagalba (10 proc.). Taigi, gyventojų sergamumui ir mirtingumui įtakos turi daugybė veiksnių, tarp jų ir aplinkos faktoriai. Žmogus savo veikla gali keisti aplinką. Esant neįprastiems fizikiniams, cheminiams ar socialiniams dirgikliams, sutrinka tam tikrų organizmo funkcijų reguliavimo mechanizmai. Tai sumažina jo prisitaikymo prie aplinkos galimybes, atsparumą nepalankiems veiksniams.

2016 m. Pasaulinės aplinkos ir sveikatos dienos šūkis – „Griežtesnė rūkymo kontrolė – mūsų atsakas į pasaulinę rūkymo epidemiją“. Apie šešis milijonus žmonių pasaulyje kas metai miršta dėl rūkymo, tarp jų apie šešis šimtus tūkstančių miršta dėl pasyvaus rūkymo. Yra nepaneigiamai aiškių įrodymų, susiejančių rūkymą su plaučių vėžiu. Taip pat yra pakankamai mokslinių duomenų įrodančių, kad rūkymas yra pagrindinė priežastis inkstų, gerklų, krūtų, šlapimo pūslės, stemplės, kasos ir skrandžio vėžio. Svarbu atsiminti, kad paprastai rūkantys žmonės gyvena trumpiau ir miršta 10 metų jaunesni nei nerūkantys.

 rukymas1

Mitai ir faktai apie rūkymą
Mitas
Rūkymas mažina stresą bei padeda  pasijusti ramesniam.
Faktas
Iš tiesų tabakas neatpalaiduoja, bet paprasčiausiai slopina svarbiausias centrinės nervų sistemos sritis.
Mitas
Rūkymas padeda išlikti lieknam ir sportiškam.
Faktas Apsidairykime, aplink pilna rūkančių, turinčių viršsvorį. Cigarete slopindami alkio jausmą, rizikuoja susirgti gastritu ar dvylikapirštės žarnos opa.

Mitas Pradėjus rūkyti paauglystėje nebus ilgalaikių padarinių, jei mesite iki trisdešimties.
Faktas Rūkymas paauglystėje stabdo plaučių formavimąsi. Kūnas auga, o plaučiai – ne. Mergaičių kvėpavimo organai formuojasi iki 18 metų ir, jei ji pradeda rūkyti anksti, jos plaučiai tinkamai nesusiformuos.
Mitas
Aš rūkau tik kartais, todėl tai nekelia sveikatai jokios grėsmės.
Faktas Nepastovus rūkymas taip pat yra pavojingas. Plaučių vėžio tikimybė padidėja dvigubai, širdies smūgio – 50 proc.

Mitas Rūkymas nekenkia dantims.
Faktas
Rūkymas žaloja dantis. Jeigu palygintume rūkančio ir nerūkančio žmogaus dantų būklę ir spalvą – skirtumai būtų akivaizdūs. Cigaretėse yra dervų, kurios kaupiasi ant dantų paviršiaus. Šios dervos lemia dantų pageltimą ir parudėjimą.
Mitas
„Lengvų“ cigarečių rūkymas apsaugos mano sveikatą.
Faktas
„Lengvos“ cigaretės tokios pat pavojingos kaip bet kurios kitos stipresnės.

Mitas Aš rūkau tik cigarus (kaljaną, žolelių cigaretes), todėl man negresia joks pavojus.
Faktas
Cigarai, pypkės, kaljanas yra tokia pat žalinga rūkymo rūšis, nes žmogus įkvepia dūmų. Tabako dūmų įkvėpimas bet kokia forma yra pavojingas.

 

Ką daryti? Kaip liautis rūkyti?

Pradžioje, turime pasirengti liautis rūkyti.
Reikia palaipsniui silpninti rūkymo įprotį.
Pradėjus mažiau rūkyti, organizmas įpranta prie mažesnio nikotino kiekio.

Tuo siekiama rūkyti vis mažiau, kol surūkysite tiktai vieną cigaretę per dieną.

Keli būdai, padėsiantys atsikratyti įpročio rūkyti:

  • Nelaikyti cigarečių „po ranka“
  • Nustatyti nerūkymo vietas
  • Atidėti rūkymą

Rūkymo atsisakymas yra naudingas jūsų sveikatai tiek artimoje, tiek tolimesnėje ateityje.