Lapkričio 14-oji - Pasaulinė diabeto diena

Kasmet lapkričio 14 d. minima Pasaulinė diabeto diena. Šios dienos minėjimo tikslas - atkreipti visuomenės dėmesį į šią ligą, priminti žmonėms, jog būtina rūpintis savo sveikata. Taip pat norima supažindinti žmones su svarbiais faktais apie diabetą.

Cukrinis diabetas – tai liga, kuria sergant sumažėja organizmo gebėjimas kontroliuoti gliukozės kiekį kraujyje. Liga išsivysto, kai organizmo imuninė sistema kovoja su insuliną gaminančiomis beta kasos ląstelėmis ir jas sunaikina. Kasa tada gamina per mažai insulino arba išvis jo negamina. Pirmojo tipo cukrinis diabetas dažniausiai vystosi jaunesnio amžiaus žmonėms, o antrojo tipo diabetu dažniau serga vyresnio amžiaus žmonės. Cukrinis diabetas - sunki lėtinė, gyvybei pavojinga liga, pasaulyje plintanti kaip epidemija.

Cukrinis diabetas yra rimta liga, galinti sukelti įvairių komplikacijų, todėl svarbu laiku atpažinti jos sukeliamus simptomus ir požymius. Cukrinio diabeto simptomai vystosi laipsniškai ir priklauso nuo ligos sunkumo.

Įspėjamieji požymiai ir simptomai:

  • troškinimas;
  • padidėjęs apetitas, bet kartu ir mažėjantis svoris;
  • odos sausumas;
  • gleivinių sausumas;
  • pykinimas ar vėmimas;
  • pilvo skausmas;
  • dažnas ir gausus šlapinimasis;
  • silpnumas, vangumas;
  • pablogėjusi rega;
  • niežėjimas;
  • polinkis odos, šlapimo takų infekcijoms.

Yra keletas sveikos mitybos taisyklių, kurių visai paprasta laikytis. Jos padės sumažinti glikemiją, pagerins sveikatą bei bendrą savijautą, padės išvengti cukrinio diabeto komplikacijų:

  • Rinkitės maistą iš visų maisto grupių;
  • Valgykite įvairų maistą:
  • Valgykite liesą mėsą, paukštieną, žuvį;
  • Jei toleruojate – vartokite pieną ir jo produktus;
  • Daugiau vartokite aliejų (alyvuogių, rapsų, saulėgrąžų, linų sėmenų), geriau šalto spaudimo;
  • Valgykite daugiau vaisių ir daržovių (per dieną mažiausiai 5 porcijas);
  • Į racioną įtraukite daugiau ankštinių (jei toleruojate);
  • Valgykite daugiau skaidulingo maisto;
  • Mažiau vartokite gyvūninių riebalų, ypač sočiųjų, venkite kepimo riebaluose;
  • Sumažinkite suvartojamos druskos kiekį iki 6 g (ar mažiau per dieną);
  • Venkite gerti alkoholio, nes gali atsirasti hipoglikemija (staigiai sumažėti gliukozės kiekis kraujyje). Gerkite mineralinio vandens, pomidorų sulčių, arbatos (be cukraus) bei nekaloringų gėrimų;
  • Nepiktnaudžiaukite diabetiniais maisto produktais bei papildais – jie turi cukraus analogų – fruktozės ar sorbitolio. Šie gaminiai dažnai taip pat turi riebalų;
  • Būtinai pasirinkite tinkamą maisto gamybos būdą – virimą, šutinimą, troškinimą, apkepimą;
  • Valgykite reguliariai kas 3,5 val. 4-6 kartus per dieną. Paskutinį kartą valgykite likus 3 val.  iki miego (22 val.);
  • Valgykite lėtai, gerai sukramtykite maistą.
  • Nevartokite produktų, turinčių daug cukraus (pavyzdžiui, saldžių gazuotų gėrimų, natūralių vaisių sulčių, gaminių su šokoladu, saldumynų, sausainių, medaus).